Соціально - психологічна служба Корюківської ЗОШ I –
III ст. №4
2014 рік
Формула успіху на іспитах
В перекладі з латинської, іспит означає випробування.
Коли здається екзамен випробуються найрізноманітніші риси людини – від
ораторської майстерності та мистецтва пантоміми до якостей пам’яті та вміння
зберігати спокій, впевненість у своїх силах. Найбільшою проблемою в
іспитаційній ситуації стають наші хвилювання. Гормон, який виділяється в
момент, коли людина відчуває страх, впливає на пам’ять. Це може бути причиною
того, що деякі учні, студенти на іспитах повністю забувають вивчений матеріал.
- Пийте
чай. Дослідження англійських учених показали,
що люди, які п’ють чорний чай, набагато швидше позбуваються наслідків
стресу або, взагалі, обходять його стороною, ніж ті, хто віддає перевагу
чайним замінникам. Чай містить катехін, полі фенол, смакові та аміно –
кислоти, які впливають на мозок та, в кінцевому результаті, зменшують в
крові рівень гормону напруги – кортизолу.
- Їжте горіхи.
Наступного разу, коли ви відчуєте себе злегка втомленим, відмовтеся від різних
закусок і шкідливої їжі на користь жменьки горіхів. Вони багаті
речовинами, що знімають стрес: цинком, вітамінами В і Е, антиоксидантами
(особливо мигдаль).
- Їжте ягоди.
- Споживайте вуглеводи. Комплекс вуглеводів підвищує рівень серотоніну і зберігає відчуття
розслаблення і спокою на більш тривалий термін. Правильні вуглеводи – це
продукти з цільного зерна та злакові: цільнозерновий хліб, овес, горох,
боби тощо.
- Їжте їжу «для гарного настрою». Деякі продукти мають
склад, що допомагає організму виробляти речовини, які піднімають настрій.
Серед таких продуктів індичка, гарбузове насіння, шпинат, чорні боби,
волоський горіх і банани.
- Обов’язково снідайте та впродовж дня
харчуйтеся рівномірно.
- Бувайте надворі, гуляйте, бігайте,
займайтесь
спортом.
- З’їжте морозиво — там є компонент,
який покращує настрій.
- Магічна сімка. Ви ніколи не
замислювалися, чому в давнину число «сім» було популярним і оточеним
таємничим ореолом. Чому, скажімо, перш ніж відрізати, треба свм разів відміряти
і чому саме «семеро одного не чекають». А ще було 7 давньогрецьких
мудреців, «сім чудес світу». Та й семиденний тиждень навряд чи
випадковий...
Психологи
розкрили секрет «магічної сімки». Виявляється, такий у середньому обсяг нашої
пам’яті. За умови одночасного сприймання вона здатна утримувати і потім
відтворити в середньому 7 об’єктів. Причому сім літер запам’ятовується не
легше, ніж сім слів і навіть сім фраз. Тому, якщо обсяг матеріалу, котрий треба
запам’ятати, дуже великий, краще поділити його на змістовні уривки. Змістовні
частини матеріалу потрібно узагальнювати, передаючи головну думку однією
фразою.
- Шукайте зв’язки. Любителі детективів
знають, що досвідчений сищик не поспішає одягати наручники на рядового
члена банди. Значно важливіше виявити зв’язки злочинця, виявити ватажків.
Іншими словами, серед другорядного треба виявити найголовніше. Не слід
поспішати щоб там не було запам’ятати складний текст, не розібравшись в
його внутрішніх зв’язках, не зрозумівши хід міркувань автора. Спробуйте
зрозуміти зміст тексту, побачити логічні зв’язки між абзацами,
параграфами, розділами. Підкреслюйте, обводьте потрібне, робіть
скорочення.
- Використовуйте асоціації (прийом
довільного запам’ятовування). Такий спосіб полегшення запам’ятовування
давній – йому понад дві тисячі років. Є навіть легенда про те, як він виник.
Одного
разу поет Сімонід був у гостях. Раптом його викликали у невідкладній справі. Як
тільки він вийшов за поріг будинку, стався потужний підземний поштовх, -
будинок, де він щойно бенкетував, розвалився, і всі гості виявилися похованими
під уламками. Родичі не могли розпізнати нікого
із загиблих. Тоді Сімонід подумки уявив план приміщення, де проходив
бенкет. Відразу в його пам’яті ожила картина, він згадав, де хто сидів, і
вказав, які останки кому належали.
Отже,
якщо в матеріалі, що завчається, мало внутрішніх зв’язків – подивіться навколо.
Уявивши в пам’яті обстановку, в якій ви вчили матеріал, ви пригадаїте його,
тому що одержані враження мають властивість відновлювати одне одного.
- Як повторювати? Що краще – ще раз
прочитати текст, чи спробувати переказати його своїми словами? Психологи в
одному з експериментів по дослідженню пам’яті встановили, що переказ
тексту своїми словами сприяє кращому запам’ятовуванню, ніж багаторазове
читання.
Щоб зменшити наслідки стресової ситуації під час іспиту
потрібно:
- Бути готовим до іспиту, або,
принаймні, орієнтуватися в матеріалі.
- Зняти напруження, наприклад, за
допомогою фізичних вправ (10 – 20 присідань), або, якщо неможливо це
виконати, замінити вправами на дихання.
- Не можна вчити вночі перед іспитом,
нервова система може перевтомитися і процеси гальмування можуть переважати
над процесами збудження.
- Йдучи на іспит, можна взяти з собою
талісман, який, на вашу думку, приносить вам удачу. Оберіг надасть вам
впевненості, почуття захищеності, якщо ви сумніваєтесь у собі та своїх
силах
- Якщо іспит проходить в усній формі –
відповідати потрібно впевнено, переконливо.
- Харчування повинне бути збалансоване.
Щоб краще підготуватися до
іспиту необхідно:
- Прибрати усе зайве, що відволікає
увагу від поставленої мети – підготуватися до іспиту.
- Необхідно починати учити з важких
тем, а легкі залишити на потім.
- Рекомендовано вивчений матеріал
проговорити (розповісти батькам, друзям, домашнім улюбленцям тощо).
- Запам’ятовувати матеріал потрібно
вдумуючись, а не механічно.
- Потрібно почергово виконувати фізичну
й розумову працю.
- Намагайтеся вчити матеріал зранку для
продуктивного запам’ятовування.
Як скласти іспит
10
корисних порад від психологів
- Шукайте допомоги: запитайте у вашого викладача або репетитора, як
найефективніше підготуватися до іспиту та як поводитися на ньому.
- Влаштовуйте собі короткі перерви під час підготовки до іспиту.
Якщо ваш мозок утомився, він не зможе запам'ятати нічого.
- Плануйте свій час.
- Відведіть достатній час на сон; харчуйтеся розумно.
- Займайтеся фізичними вправами — прогулюйтеся, бігайте, займайтеся спортом або будь-якою фізичною
активністю, приємною вам.
- Залишайтесь позитивно налаштованими — не думайте про майбутнє або
про можливий провал.
- Налаштуйтеся на перемогу й будьте готові зробити максимально від
вас залежне.
- Будьте пильні - якщо ви почуваєтесь нездоровим, поговоріть із
кимось про своє занепокоєння.
- Не будьте занадто розслабленим! Невеликий стрес навіть корисний,
тому що змушує вас готуватися інтенсивніше.
- Чиніть розумно — якщо обговорення іспиту з друзями засмучує вас —
не робіть цього! Забудьте про складний іспит! Що минуло, того не змінити й
не виправити!
- Невелика фінальна порада. Якщо ви займаєтеся ввечері, не лягайте спати одразу після
навчання. Ваш мозок і далі аналізуватиме інформацію й нескоро
заспокоїться. Краще влаштуйте собі невелику вечірню прогулянку.
Як поводитися під час
ЗНО
- Позбутися хвилювання у перші хвилини тестування допоможе глибоке
дихання: зробить вдих, потім повільний видих, уявляючи при цьому, що
вдихаєте цілющий кисень, енергію, а видихаєте — хвилювання, невпевненість.
- Не слід лякатися та засмучуватися у першу ж хвилину іспиту, що
нічого не знаєш. Такого просто не може бути! Почніть із того запитання, на
яке можете правильно відповісти. Поступово пригадуєте й інші відповіді.
- Якщо не знаєте відповіді, то краще запитання залишити й перейти до
наступного. Якщо залишиться час, можна буде потім повернутися.
- Пам'ятайте, що завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому
знання, які застосували в одному, вже вирішеному, зазвичай не допомагають,
а тільки заважають концентруватися та правильно відповідати далі.
- Більшість завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати одразу
правильний варіант відповіді, а послідовно виключити ті, які явно не
підходять. Метод виключення дозволяє сконцентрувати увагу на одному — двох
варіантах.
- Залиште час для перевірки своєї роботи, щоб встигнути продивитися
її та помітити явні помилки.
Тест передекзаменаційного
самопочуття
(на основі тесту, розробленого С. Балтівець).
1.
Я хочу, щоб день тестування:
а) швидше настав, і тоді я повною мірою виявлю, на що я здатний;
0
б)
нарешті минув, як страшний сон; 2
в) був для мене, як і всі інші дні, бо це для ме-не нічого не змінює.
1
2.
На тестуванні я відповідатиму:
а) на чернетці, а потім у чистовику, щоб не
збитися;
2
б)
зразу в чистовику; 0
в) буду сподіватися, що хтось підкаже що-небудь.
1
3. Яким би складним запитання не було, буду:
а)
відповідати з непохитною впевненістю; 0
б)
добре обдумувати кожне слово; 1
в) розгублюся і не зможу правильно відповіс-ти.
2
4. Наближаючись до аудиторії, де проходи-тиме тестування, я:
а) більше зосереджусь, щоб утримати в
пам’яті правильні відповіді;
1
б) посміхнусь інструктору, щоб йому приєм-ніше було давати мені інструкції;
0
в) намагатимусь зручніше сісти, щоб вгамува-ти своє хвилювання.
2
5.
До здачі бланку відповідей тестування я:
а)
перегляну написане; 0
б) буду намагатися згадати відповіді на запи-тання, на які не зміг відповісти;
1
в) думатиму про те, як оцінять мою відповідь.
2
6.
Я зберуся на тестуванні і буду відповідати:
а)
у швидкому темпі, щоб не гаяти часу; 1
б) у середньому темпі, щоб нічого не переп-лутати;
0
в) як уже доведеться, бо це залежатиме від
запитань, які будуть у тестах.
2
7.
Коли я думаю про тестування, у мене:
а)
пече під грудьми; 1
б) з’являється бажання показати, що я справ-ді вчив і знаю матеріал;
0
в) виникає панічний страх, який мені важко
подолати.
2
8. Я вважаю, що в день тестування я почува-тимусь:
а)
працездатним і витривалим; 0
б) напруженим, але здатним упоратись із зав-даннями;
1
в)
утомленим і розбитим. 2
9.
Я впевнений, що здам бланки тестування:
а)
наприкінці всього тестування; 0
б)
хвилин за 15–20 до кінця тестування; 2
в)
у межах години.
10. Я уявляю інструктора:
а)
похмурою і неприступною людиною; 2
б) людиною, що може бути зацікавленою
моїми відповідями;
0
в)
байдужою людиною. 1
Менше 10 балів.
Ви завчасно зуміли
себе мобілізувати і подолати передчуття напру-ження перед тестами.
Від 11 до 20 балів.
Передчуття напруження перед тестами звичайно малоприємне для вас.
21 і більше балів.
Вам треба подолати всі свої хвилювання і
страхи. Ви знаєте прекрасно
матеріал, тільки потрібно вчасно зібратись.
Немає коментарів:
Дописати коментар