середа, 15 червня 2016 р.

Програма корекційно - розвивальних занять з розвитку творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку


Розроблено практичним психологом
 Корюківської ЗОШ I-III ст.. № 4
 Голенко Г.М.
2016 рік
Актуальність проблеми

Діти тим талановитіші та розумніші,
чим більше можливостей бути
талановитими і розумними ми їм надаємо.
О. Грединарова

   «Діти – це чисті полотна різних форм та розмірів… І змішуючи фарби фізичного, інтелектуального та духовного – дорослі відповідальні за створення гармонійного виробу мистецтва» (Серж Гудман).
   На наших очах змінився час, в якому живуть наші дти. Але незмінними залишаються наші турботи про створення найсприятливіших умов для навчання, розвитку та виховання кожної дитини. Кожна дитина, а Василь Сухомлинський зазначав, що обдаровані і талановиті всі без винятку діти, - індивідуальність, яка потребує особливого підходу.
   Як  доводить життя,    в складних умовах, в умовах, що постійно змінюються, найкраще орієн­тується, приймає рішення, працює, людина твор­ча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів, нових рішень).     Останнім часом зростає інтерес до процесу творчості. від творчості залежить науково-технічний прогрес і створення нового.
   Навчальні, позашкільні заклади – це передусім творче середовище, що сприяє реалізації обдарувань формує нову людину, формує її як творчу особистість, розкриття талантів якої має збагатити суспільство.
   Творча самореалізація в широкому розумінні становить основну рису, невід'ємну характерис­тику психічно здорової людини. Так, за А.Маслоу, психічно здорова людина — це щаслива людина, яка живе в гармонії з собою, не відчуває внутрішнього розладу, любить навколишній світ, людей і творчо працює, реалізуючи свої здібності й обдарованість.
   Механізм творчості не має віку: він стає активним і набирає потужності впродовж усього життя; він закладений у нас природою, може, так і зали­шитися нерозкритою брунькою, якщо ця брунь­ка була пригноблена несприятливими обстави­нами, вона не загине, вона існуватиме, але це буде всього лише нереалізований потенціал.
   Творчість — психологічно складний процес. У центрі його — уява , навколо неї задіяні інші психічні процеси: увага, пам'ять, мислення, які виявляються в тих знаннях, що є в людини. Уява доповнюється здібностями і вміннями, мотивами цілеспрямованої діяльності.
   «Стилем може володіти кожен, а не тільки письменник. Талановитий письменник бачить ясніше, чує краще, переймається, переконує інших. Важливо і те, що талант покращує освіта, праця і тривале вправляння» І.Франко.
   Творчість може привести до великих відкриттів, винаходів. Ті продукти діяльності, які вона створює, відзначаються новизною, ори­гінальністю й унікальністю. 
    Ось чому важливо розвивати творчі здібності  у дітей, виховувати їх нестандартно, оригінально мислячими, з творчим підходом до життєвих проблем. Тоді ми отримаємо повноцінних членів суспільства, здатних реалізувати себе в ньому.
   Мета програми: розвиток  творчих  здібностей, креативності  мислення, видів памяті, уяви, фантазії, уваги, формувати вміння застосовувати свій творчий потенціал та усвідомлювати характеристики креативного середовища, сприяти всебічному розвитку особистості.
   Завдання програми:
·        створити сприятливі умови та позитивний емоційний фон для учасників групи;
·        розвивати потенційні можливості особистості: пам’ять, інтелект, здатність до творчої діяльності;
·        допомагати дитині пізнати себе, свої здібності та нахили;
·        сприяти процесу формування партнерської позиції у творчій діяльності, спілкуванні, уміння слухати та розуміти людину;
·        виховувати інтерес до придбання нових знань, розвитку своїх вмінь та навичок.
   Цільова аудиторія: діти молодшого шкільного віку.
   Організація занять:
Загальний обсяг курсу – 10 занять, кожне з яких тематичне, завершене, може використовуватися як окреме заняття.   Тривалість  кожного заняття – 1 год. Частота занять – один раз в тиждень.
Навчально-тематичний план програми
№ п/п

Тема заняття
Перелік ігор та вправ
1.
«Давайте познайомимося»
1.     Вправа «Знайомство»
2.     Гра «Повтори за мною»
3.     Вправа «Наш дім»
4.     Вправа «Посмішка»
 5.  Підведення підсумків
 6.  Прощання
2
«Королівство казки»
1. Гра – завдання «Допоможи відгадати візитку»
2. Повідомлення теми й мети завдання
3. Вправа «Малюнок в дві руки»
4. Вправа «Хвилі»
5. Вправа на розслаблення «Подорож до Диво – острова»
6. Вправа «Диво – острів»
7. Підведення підсумків
3.
«Мої друзі - Пам'ять, Увага, Уява та Мислення»
1. Гра «Спинкою до спинки»
2. Гра – завдання «Склади букет»
3. Гра – завдання «Намалюй музику»
4. Гра «Магазин»
5. гра «Склади віршик»
6. Підведення підсумків
4.
«У світі твоїх мрій»
1. Вправа «Барометр настрою»
2. Вправа «Чотири стихії»
3. Вправа «Водоспад»
4. Вправа «Світ моєї мрії»
5. Гра – завдання «Що зникло?»
6. Підведення підсумків
5.
«Вмію фантазувати»
1. Вправа «Компліменти»
2. Кольорова гра «Закінчи речення»
3. Гра «Зоопарк»
4. Вправа «Фантастичні гіпотези»
5. Вправа «Неіснуюча тварина»
6. Прощання
6.
«Я» і мої здібності»
1. Вправа «Презентація»
2. Тест «Здібності школяра»
3. Вправа «Казковий герой»
4. Вправа «Коробочка настрою»
7.
«Світ професій»
1. Вправа «Я мрію стати…»
2. Вправа «Використання предметів»
3. Діагностична гра – аплікація «Оціни себе»
4. Перегляд мультфільмів «Навігатум»
8.
«Країна щастя»
1. Розминка «Гусениця»
2. Вправа «Імпульс»
3. Вправа «Чарівна галявина»
4.Гра – завдання «Виберіть собі помешкання»
5. Казкотерапія
6. Чудові картинки американської художниці Карли Жерар
7. Підведення підсумків
9.
«Уява»
1. Вправа «Міняються місцями ті у кого…»
2. Вправа «Дотягнутися до зірок»
3. Гра «Актори»
4. Гра «Чарівні плями»
5. Вправа «Клубочок побажань»
10.
«Творчість і Я» 
1. Вправа «Що я люблю найбільше»
2.     Вправа «Винахідники»
3.     Вправа «Інструментальна фантазія»
4.     Вправа – гра «Кольорова кулька»
5.     Вправа «Молочні фантазії»
6.     Вправа «Божевільний архітектор»
7.     Підведення підсумків


















Заняття 1
«Давайте познайомимося»

    Мета: спонукати дітей до творчості, розвивати позитивне самосприйняття  та сприйняття один одного,пробудити у малюків пізнавальний інтерес.
    Обладнання: ноутбук, ватман, олівці, фломастери.
    Методичне забезпечення: музика для релаксації.
Хід заняття

1. Вправа «Знайомство».
    Мета: знайомство, самопрезентація.
    - Доброго дня! Я рада нашій з вами зустрічі. Для того, щоб краще познайомитися, я пропоную вам доповнити такі речення: «Мене звуть… мені подобається… Я мрію…»
2. Гра «Повтори за мною»
Діти стоять навколо столу ведучого. Ведучий пропонує дітям по - черзі проплескати все, що він їм простукає пальцем. Ритмічні фрази повинні бути короткими і чіткими за своєю структурою:
ІІ – ІІІ,  І – ІІІ – І,  І – ІІІ – ІІ,  ІІІ – І,  ІІІ – ІІ,  ІІ – ІІІ,  ІІІ – ІІІ – І.
    3. Вправа «Наш дім»
    Колективний малюнок. На великому аркуші паперу намалювати будинок, у якому могла б жити вся група.
4.     Вправа «Посмішка»
    Мета: створити гарний настрій у групі.
    - Сядьте зручніше  і закрийте очі. Зробіть три глибокі вдихи  і видих… Уявіть собі, що ви бачите перед собою красиве сонечко на малюнку, ротик у нього вигнувся у широкій посмішці. Тепер знову вдихніть, затримайте дихання і спробуйте усміхнутися так, як сонечко. Відчуйте усмішку у всьому своєму тілі, відчуйте радість всіма клітинками свого тіла. Вам  стало спокійно, радісно, безтурботно. Це відчуття ви зможете пригадати тоді, коли захочете. Тепер трохи потягніться, випрямитеся. Розплющте очі і знову опинитеся в нашій класній кімнаті.

 5. Підведення підсумків
– Що було цікавого, що вам сподобалося? Що не сподобалося? Чому?
– Як ви себе почували на занятті?

6. Прощання
– Діти, давайте подаруємо усмішку один одному. Діти стають у коло й усміхаються один одному за годинниковою стрілкою.

Заняття 2
«Королівство казки»
http://babytv.am/wp-content/uploads/2016/01/543748.png     Мета: виховувати толерантне ставлення один до одного, розвивати творчі здібності , продуктивність та оригінальність    мислення.
    Обладнання: ноутбук, аркуші формату А3 та А4, кольорові олівці та фломастери, вирізки газет тав журналів, клей.
Хід заняття
    1. Гра-завдання «Допоможи відгадати візитку»
    Зараз я з вашою допомогою відгадуватиму, чий малюнок у мене в руках. Ви мовчки допомагатимете мені, показуючи поглядом чи усмішкою, хто її автор. Якщо я буду йти в правильному напрямі, то ви повинні усміхнутися; якщо я буду йти неправильно, то ви повинні насупити брови і поглядом, а не руками, показати де автор візитки.
2.  Повідомлення теми і мети заняття.
- Дорогі діти! Всі ви, без сумніву, дуже любите казки, знаєте їх дуже багато. Тема сьогоднішнього нашого заняття «Королівство казки». Як ви зрозуміли, ми будемо, використовуючи свої знання, уміння і навички, творчість, оригінальність та продуктивність мислення , вчитися творити казку.
     3 Вправа „Малюнок в дві руки”
    Мета: розвивати вміння узгоджувати свої дії  в процесі виконання
http://lib2.znaimo.com.ua/tw_files2/urls_4/1000/d-999551/999551_html_m7a0fcd7a.png  спільного завдання.

    - Неможливо уявити казку без казкових героїв. Тому  завдання для вас – створити казкового героя. Для цього вам потрібно знайти собі пару. Ті, що знайшли собі пару, займайте столи. Кожен з вас повинен задумати казкового героя, якого він хотів би намалювати. Але малювати ви будете в парі, кожен свого героя по черзі. У вас має вийти один казковий герой, який матиме риси задуманих вами героїв. Дайте йому назву.
    То ж бажаю вам успіху. На виконання цього завдання ви маєте десять хвилин.
4. Вправа «Хвилі»
Ведучий по черзі називає дітям те чи інше почуття і пропонує за допомогою морських хвиль (стрічка 1 – 1,5 м) показати «хвилі радощів», «хвилі спокою», «хвилі гніву», «страху».
Спочатку вправу показує ведучий. Бажано всім спробувати виконати вправу і побути в ролі ведучого. Підсумовуючи, звертайте увагу на те, що всі ми різні і в кожного з нас свої тривоги, переживання, хвилювання чи радість.
     5. Вправа на розслаблення „Подорож до Диво-острова”
http://s3.e-monsite.com/2010/10/21/05/resize_550_550/P3.png    -  Ви чудово впоралися з завданнями, втомилися, тому я пропоную вам розслабитися і відправитися в подорож. Сядьте зручно. Так , як вам добре. Заплющте очі. Ми з вами відправляємося в дивовижну подорож до чудового місця, яке знаходиться далеко в океані. Його назва – Диво-острів. Живуть тут різноманітні казкові герої. Відбуваються різноманітні дива. Побувавши тут, ви стали свідками багатьох див, зустріли героїв, які до цього часу існували лише у ваших мріях. Ви відчули захоплення, радість, піднесення. Але все хороше закінчується. Приходить час повертатися. Та з собою ви берете захоплюючі спогади   та  чудовий настрій.  
    6. Вправа „Диво-острів”.
    Мета: розвивати творчі здібності
    - Наша мандрівка закінчилася. І я переконана, що всі ви хочете розповісти  про  вашу мандрівку до Диво-острова. Тому я пропоную вам створити казку „Диво-острів”. Героями цієї казки мають бути герої, яких ви і ваші товариші створили на сьогоднішньому занятті. Ілюстрації до своєї казки ви зможите зробити за допомогою вирізок з газет та журналів. 

7. Підведення підсумків
– Що сподобалося і запам’яталося вам на занятті?
– Опишіть стан своєї душі.

Заняття 3
«Мої друзі - Пам'ять, Увага, Уява та Мислення»
Ідеал – у самому тобі. Перешкоди до його досягнення знову-таки, в тобі. Твій стан – це той матеріал, із якого ти маєш створити цей ідеал

                                               Т. Карлейль

Мета: розвивати пізнавальну активність малюків, їхню спостережливість, чуттєве сприймання, уяву, пам'ять.
Обладнання: кольорові  листочки, аркуші паперу, кольорові олівці, клей, ноутбук, написи товарів на листочках, роздруковані сонечка, хмаринки, пташки, аркуші паперу, вогники, струмочки, краплинки.
Хід заняття
1. Гра «Спинкою до спинки».
З групи дітей вибирають двох, ставлять їх спинами один до одного, вони по черзі описують зовнішність один одного (очі, одяг, тощо).
     2. Гра-завдання «Склади букет»
В ігровій кімнаті заховані листочки різного кольору (кількість листочків кожного кольору має відповідати кількості учасників). Діти повинні знайти листочки за командою певного кольору. Зібравши всі кольори на аркушах паперу кожна дитина створює свій букет з листочків.
    «Знайдіть жовті, зелені лимонні, руді, мідні, бронзові, коричневі листочки, складіть букет. Порівнюючи їх, милуємося, запам’ятовуємо відтінки: від зеленого до коричневого і від багряного до бордового».
     3. Завдання-гра «Намалюй музику»

     Зараз пролунає музика, а ви намалюєте її у своїй уяві. Заплющивши очі, довільно кресліть лінії. Розплющте очі і спробуйте передати свої відчуття словами. Можна намалювати образи на папері.
Після прослуховування музики запитання до дітей:
– Якого кольору ця мелодія?
– Якого настрою вона вам надає?
– Що хочеться вам робити, до яких дій спонукає вас музика?
– Які образи ви собі уявили? Що бачили, коли слухали музику?
       4. Гра «Магазин»
    Ведучий називає слова: хліб, сіль, ковбаса, масло, сир, яблука, лимон, цукор.
    Дитина-«покупець», іде до магазину і називає слова «продавцю» –  іншій дитині. «Продавець» і решта дітей стежать, чи всі слова запам’ятав «покупець».
5.                      Гра «Склади віршик»
    Давайте пограємо у гру «Склади віршик». Я розпочинатиму фразу, а ви її закінчіть у риму.
Мав Сашко гарненьку книжку,
Кинув раз її під …….(ліжко)
Де лежала бідна книжка,

Пробігала сіра …….(мишка)
Стала мишка книжку гризти
Стала мишка книжку … (їсти)
Звідкись взявся їжачок.
http://ped-kopilka.com.ua/images/photos/medium/artikl03/fa9c6bd1e2b96e6640971b7eba1b732d.jpgВін був весь із ……….(колючок)
Він прогнав зубасту мишку
Врятував нещасну ……(книжку)
Слава, слава, їжачкові,
      Сором же кому?
- Сашкові.
    6. Підведення підсумків
– Чи комфортно вам було на занятті?

– А на прощання  подаруймо усмішку один одному і наберімося доброї енергії. Кожна дитина обирає собі образ. Група дітей зі спільними образами промовляють уголос текст:
« Я – сонечко»
Я – маленьке сонечко. Я купаюся в голубих хвилях моря. Я – подібне до жовтої кулі. У мене багато тепла і світла. Я дарую своє тепло всім на землі: лісам, полям, річкам, людям. Я перетворююсь на маленький сонячний промінчик і весело стрибаю. Як сонячний зайчик.
«Я – пташка»
Я – пташка, я розправляю свої крила і вільно літаю у блакитному небі, спускаюся на землю, сідаю на гілочку горобини, милуюся нею, поклюю її, погріюся на сонечку і весело співаю: цвірінь-цвірінь, усе покинь, іди привітатися зі мною.
«Я – хмаринка»
Велика, темна, пухнаста, легка хмаринка. Я вільно пливу в синьому небі. Мої руки легкі, вони допомагають мені летіти. Я піднімаю вгору очі й наповнююся світлом. Я стаю добрішою, веселішою, красивішою. Я відчуваю в собі дощ. Я можу подарувати свій дощ землі. Я видихаю дощ і прозорими крапельками падаю на землю.
«Я – листочок»
Я – маленький листочок, позолочений осінню. Мене весело гойдає вітерець і ніби кличе за собою. І ось я відриваюсь від гілочки, злітаю. Як хороше кружляти над землею! А коли я втомлююся – спущуся на неї відпочити…
«Я – вогонь»
    Я – вогонь. Я вдихаю тепло і піднімаюся разом з ним високо-високо над землею. Я вільний. Я лечу.
«Я – струмочок»
     Я – струмочок. Я повільно піднімаюся вгору. Легкий вітерець похитує мене. Я вдихаю в себе свободу і вона наповнює моє тіло теплом. Моїм рукам і ногам гаряче. Я відчуваю приємне тепло на щоках.
«Я – дощ»

Я – дощ. Я випливаю з великої хмари і лечу над землею. Я маленька прозора краплинка. Я кружляю у повітрі. Я падаю на жовтий листочок, торкаюся його губами, руками, усім тілом. Я падаю на землю, вона обіймає мене і легко зітхає.

Заняття 4
«У світі твоїх мрій»
    Мета: пробудити у малюків пізнавальний інтерес, прагнення до успіху, упевненість у своїх силах, розвивати творчі здібності учнів , продуктивність та оригінальність    мислення,   словниковий запас.

    Обладнання: дитячі іграшки, папір формату А4, олівці, фломастери, ноутбук.
Хід заняття
    1. Вправа „Барометр настрою”
   Мета: згуртування групи, налаштування на роботу, розвивати здатність до   рефлексії
   Учасники по черзі говорять , на  яку пору року, природне явище, погоду схожий їх сьогоднішній настрій. Наприклад: ” Мій настрій схожий на білу пухнасту хмаринку в спокійному блакитному небі, а твій?”. Потім одна дитина узагальнює і заповнює таблицю „Наш барометр”.
   2. Вправа «Чотири стихії»
   Інструкція: учні сидять довільно. Коли учитель промовляє слово «земля», всі опускають руки вниз, слово «вода» - витягують руки вперед, слово «повітря» - підносять догори, слово «вогонь» - плещуть у долоні. Той, хто помиляється вибуває з гри.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjES6RqePAAX6gbPnVKo6BBpdkhn3ARWm3TKu5f-w5XHd_97ZJH0Wnlex-cFJO_9f_6mNs_fepOTJFq88pEz68-mt0jmRld029mvRI70fB2LbTJbJp7hlXYuiux_1eSq9n-YTx-JDwwTCuu/s1600/Osa.pnghttp://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/5/92/289/92289631_large_1349355678_shutterstock_5735011.jpg  

  3. Вправа «Водоспад»
Мета: розслаблення, відпочинок.
     - Сядьте зручніше і закрийте очі. Два-три рази глибоко вдихніть і видихніть. Починаємо гру: «Уяви собі, що ти стоїш біля водоспаду. Але це не звичайний водоспад. Замість води в ньому вниз падає м’яке біле світло. Тепер уяви себе під цим водоспадом  і відчуй, як це прекрасне біле світло пробігає по твоїй голові, тече по твоїх плечах, потилиці і допомагає їм стати м’якими і розслабленими. Біле світло стікає з твоєї спини, і ти помічаєш, як в спині зникає напруга, а світло тече по твоїх грудях, по животу. Це дозволяє тобі відчувати себе дуже розслаблено і приємно. Хай світло тече також по твоїх руках, по долонях, пальцях, спускається до твоїх ніг. Цей дивний водоспад із білого світла обтікає все твоє тіло. Ти відчуваєш себе абсолютно спокійно та безтурботно, розслабляєшся та наповнюєшся свіжими силами…»
    Тепер подякуйте цьому водоспаду світла за те, що він вас так чудово розслабив… Трохи потягніться відкрийте очі.
4.     Вправа «Світ моєї мрії»
   Мета: розвиток творчого мислення.
-        
Зараз я пропоную вам на аркушах паперу створити малюнок на тему «Світ моєї мрії».
( По завершенні роботи діти презентують свої роботи).
      5. Гра-завдання «Що пропало?»
Показуючи цікаві іграшки дітям, можна їх переставляти, міняти місцями, ховати. Діти повинні сказати, чого не стало. Давати правильну відповідь потрібно неголосно, радісно, за командою.
      6. Підведення підсумків
  Чим сподобалася вам наша зустріч? Чим запам’яталась?
–  Яка з вправ справила на вас найбільше враження?




Заняття 5
 «Вмію фантазувати»
    Мета: розвиток творчих здібностей, уяви та фантазії, створення сприятливої емоційної атмосфери.
   Обладнання: кольорові стрічки, папір, фломастери, олівці, назви тварин на окремих папірцях.
1. Вправа „Компліменти”
Мета: налаштуватися на роботу, створення позитивної  атмосфери.
Діти стають в коло, беруться за руки. Дивлячись сусіду в очі, потрібно сказати йому кілька добрих слів, за щось похвалити його. Він. В свою чергу, повинен подякувати і сказати комплімент своєму сусіду. Комплімент, як і подяка, мають бути оригінальними.
      2. Кольорова гра «Закінчи речення»
Мета: учити дітей установлювати зв’язок між кольором і навколишнім середовищем, розвивати творчу уяву, мислення.
Блакитна стрічка схожа на блакитну…  (річку)
Зелена – на… (травичку)
Рожева, червона – на… (свято)
Всі разом – на… (веселку)
    3. Гра «Зоопарк»
Зараз усі ми перетворимося на тварин. Обираємо собі тварину і входимо в її образ. Починаємо рухатися, імітувати ходу, жести, поведінку, тощо. Кожна дитина покаже, що вона може робити.
    4. Вправа „Фантастичні гіпотези” ( робота в групах)
    Мета: розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки,  оригінальність, продуктивність, гнучкість мислення.
    -   Для виконання наступного завдання  ми розділимося на групи. Підійдіть, будь ласка, до стола, візьміть собі одну з цих карточок. Прочитайте те, що на ній написано і спробуйте об’єднатися в три групи. Займіть свої місця. Розподіліть ролі: керівник групи, секретар, доповідач і той, що слідкує за часом. Кожна група отримує завдання, над  яким працюватиме протягом п’яти хвилин.

    Завдання для груп: подумайте і скажіть, що станеться, якщо:
1. Що станеться, якщо всі тварини заговорять людським голосом?
2. Що станеться, якщо у людей виростуть крила?
3. Що станеться, якщо оживуть всі казкові герої?
5.     Вправа «Неіснуюча тварина».
    Мета: розвиток творчих здібностей учнів.
    - Я пропоную вам побути у ролі творців і створити в своїй уяві, а потім і на папері неіснуючу тварину, назвіть її неіснуючим ім’ям. Ви можете описати її, а можете і намалювати. На виконання цього завдання у вас є 15 хв.
    6. Прощання.
- Діти, а на закінчення заняття давайте подаруємо усмішки один одному.

Заняття 6
««Я» і мої здібності»
Не викликає сумніву, що правильно встановленими, цілими, міцними,
безпечними сходами можна кого завгодно вивести на будь-яку висоту
                                               Я.Коменський
   Мета: навчити учнів розвивати та визначати  власні здібності.
   Обладнання: різноманітні картинки, листочки, ручки, зображення казкових героїв, 3 коробочки або подарункові пакетики, смайлики.
1.     Вправа «Презентація»
    Мета: налаштування на роботу, само презентація.

    - У мене на столі є різноманітні картинки. Ваше завдання – вибрати собі ту, яка вам найбільше подобається  і презентувати те, що там зображено від свого імені .
      2. Тест «Здібності школяра»
    - Чи вірно, що ти в дитинстві дуже любив:

1.Довго гратися в рухливі ігри?
2.Вигадувати ігри та бути ведучим?
3.Грати в шахи та шашки?
4.Розібрати іграшку, щоб подивитись, що всередині?
5.Читати вірші чи співати пісні?
6.Розмовляти з незнайомцями або ставити запитання?
7.Слухати музику та ритмічно танцювати під неї?

8.Малювати або спостерігати. Як малюють інші?
9.Слухати або складати казки або історії?
- Чи подобається тобі зараз:
10.Займатися на уроках фізкультури чи спортивній школі, секції?
11.Добровільно брати на себе обовязки організатора справи?
12.Допомагати дітям вирішувати математичні задачі?
13.Читати про відомі відкриття та винаходи?
14.Брати участь у художній самодіяльності?
15.Допомагати іншим людям розбиратися з їхніми проблемами?
16.Читати чи дізнаватися щось нове про мистецтво?
17.Займатися в ізостудії та ізогуртках?
18.Писати твори на вільну тему?
- Чи отримуєш ти особливе задоволення:
19.Від участі та боротьби в спортивних змаганнях?
20.Від свого вміння розставляти людей, розподіляти роботу?
21.Від вирішення важких математичних задач?
22.Від ремонту побутових електро - або радіоприладів?
23.Від гри на сцені?
24.Від спілкування з людьми?
25.Від знайомства з новими музичними інструментами?
26.Від відвідування художньої виставки7
27.Від переказу прочитаного чи побаченого?
- Чи часто тебе тягне:

28.До довготривалих фізичних вправ?
29.До справ у групі, що потребують твоєї ініціативи або наполегливості?
30.До розгадування математичних шарад?
31.До виготовлення будь-яких виробів (моделей)?
32.Брати участь у підготовці вистави?
33.Допомогти людям, поспівчувати їм?
34.Пограти на музичному інструменті?
35.Помалювати фарбами чи олівцями?
36.писати вірші,прозу чи просто вести щоденник?
- Чи подобається тобі тривалий час:
37.Займатися спортом чи справою, що потребує значних фізичних навантажень?
38.Енергійно працювати разом з іншими?
39.Займатися кресленням або шаховою комбінацією?
40.Копирсатися в механізмах чи пристроях?
41.Піклуватися про молодших, слабких чи хворих людей?
42.Міркувати про долі людей, героїв із книжки, яка сподобалася?
43.Виконувати музичні пєси?
44.Малювати, ліпити, фантазувати при цьому?
45.Готуватися до звіту, повідомлення?

    Під час обробки даних обчислюється сума позитивних відповідей за кожним стовпчиком.
І
ІІ
ІІІ
ІV
V
VІ
VІІ
VІІІ
ІХ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45


    Кожен стовпчик по вертикалі характеризує один із напрямків у розвитку особливостей особистості:
1.     Фізичні (спортивні) (1,10,19,28,37);
2.     Організаторські (2,11,20,29,38);
3.     Математичні (3,12,21,30,39);
4.     Конструкторсько-технічні (4,13,22,31,40);
5.     Емоційно-зображувані (артистичні) (5,14,23,32,41);
6.     Комунікативні (6,15,24,33,42);
7.     Музичні (7,16,25,34,43);
8.     Художньо-зображувальні (8,17,26,35,44);
9.     Філологічні (9,18,27,36,45).
    3. Вправа «Казковий герой»
    Мета: розвиток уваги, слухового сприйняття
    А тепер подивимось, хто з вас найуважніший?
    Я буду називати казкового героя: якщо це позитивний персонаж – сплесніть у долоні, якщо негативний – махніть головою «Ні-Ні»
Попелюшка, Баба-Яга, Кощій Безсмертний, Айболить, Червона Шапочка, Пірат, Змій Горинич, Кіт у чоботях, Снігова королева, Чиполіно 
    4. Вправа «Коробочка настрою»
    Мета: підведення підсумків заняття.

    Подивіться уважно на коробочки: на них зображені байдужі, веселі та сумні обличчя. Зараз кожному з вас я роздам кольоровий жетон.  Опустіть його у коробочку з зображенням, яке відповідає вашому настрою сьогодні.
    Дякую всім за активну участь у нашому занятті. До побачення!







Заняття 7
«Світ професій»
      Мета: розвивати   творчі   здібності учнів, розширювати їхній кругозір, спонукати до продуктивної діяльності.
 Обладнання: картинки із зображенням різних предметів, ноутбук, коло, конверт, кольорові картки з назвами якостей характеру: жадібний, розумний, злий, добрий, справедливий, упертий
1.     Вправа»Я мрію стати …»
   Мета: налаштування на роботу, самопрезентація.
-         Ви ще маленькі, але напевно  у кожного з вас є свої мрії, пов’язані з вашим майбутнім. Тому я пропоную вам подумати і продовжити таке речення «Я мрію стати…».
2.     Вправа «Використання предметів»
   Мета: стимулювання творчого мислення та загального розвитку.
   - В кожній професії є предмети, речі без яких не можна обійтися. Я пропоную вам картинки з зображенням певних предметів. Ваше завдання – придумати якомога більше варіантів застосування цих предметів людьми різних професій. Варіанти мають бути як реальні, так і неймовірні.   
    3. Діагностична гра-аплікація «Оціни себе»
    Обладнання: коло, конверт, кольорові картки з назвами якостей характеру: жадібний, розумний, злий, добрий, справедливий, упертий.
    Інструкція: зараз ми пограємо у гру, де кожний із вас оцінить себе. Ця гра допоможе дізнатися про свої позитивні і негативні риси. Подивіться на коло, у середині якого стоїть чоловічок. Це ти. Розкладіть картки з якостями характеру навколо чоловічка таким чином: якщо риса характеру виявляється часто, поклади картку близько до чоловіка, якщо рідше – покладіть картку далі. Якщо таких якостей немає, то і картка повинна лежати за колом.
4       Перегляд мультфільмів «Навігатум»


 
http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/6/92/874/92874953_preview_44.png
Занятття 8
 «Країна щастя»
    Мета: розширити уявлення про ситуації, які допоможуть дітям налаштуватися на успіх.
    Обладнання: різнокольорові кульки, ватман, клей, ноутбук, ілюстрації будинків Доброти, Щедрості, Розуму, Сили, картинки американської художниці Карли Жерар.
1.     Розминка «Гусениця»
     Інструкція: «Діти! Давайте з вами виростимо гусеницю настрою! Який у вас настрій сьогодні? Гарний? А яким кольором ви можите показати свій настрій? Кожен з вас обере собі кольоровий кружечок та приклеє його на ватман, і унас вийде кольорова гусінь».
2.     Вправа «Імпульс»
   Всі учасники стають в коло та по черзі передають привіт у вигляді імпульсу сусіду.
3.     Вправа «Чарівна галявина»
     Інструкція: Діти, ви любите казки? Сьогодні, я вас хочу запросити у цікаву подорож, в одну чарівну, казкову країну – Щастя. Для того щоб опинитися в цій країні, ми з вами повинні виконати одну умову. Потрібно буде зараз всім сісти зручніше, закрити очі та не відкривати до тих пір, доки не почуїте дзвін  чарівного дзвоника.»
    Звучить спокійна мелодія, в центрі кімнати на підлозі розкладаються великі «Чарівні квіти»
   «Отже… закривайте очі.
   Ми вирушаємо у чарівну країну… ось легенький вітерець торкається наших щічок, нам посміхається сонечко. Тут нам дихається дуже легко, рівно, глибоко. Ось перед нами з’являється галявина з незвичайними квітами, тут багато метеликів, які сідають на квіти. Вітерець легенько задів дзвіночок, і дзвіночок задзвенів.

   Дітки, ось ми й побували в країні щастя на чарівній квітковій галявині.
-         Вам тут подобається?
-         Що тут найбільше сподобалось вам?»

      4.  Завдання-гра «Виберіть собі помешкання»
Обладнання: ілюстрації будинків Доброти, Щедрості, Розуму, Сили.
Інструкція: «Це будинок Доброти. На верхньому поверсі мешкають найдобріші діти, на нижньому – ті, у кого найменше доброти. Поселяє в цей будинок Чарівник. На якому поверсі Чарівник поселить тебе? А твоїх друзів: Васю, Таню, Олю? Поясни чому?»
5       Казкотерапія
Мета: виховувати у дітей особливе сприймання навколишнього світу, вміння бачити красу; розвивати творчий потенціал.
Читання казки « Ніжність».
Одного разу ранок, день і ніч посперечалися, хто з них ніжніший. Ранок говорив:
     – Я – найніжніший. З моєї ніжної посмішки день починається!
День стверджував:
– Найніжніший той, хто, як мати, усіх годує і напуває. Вдень всі працюють, значить, я усіх освітлюю і годую, тому я – найніжніший!
Ніч була не згодна:
 – А хто людям найніжніші сни дарує? Хто на небі зірки розсипає? Хіба ви не знаєте, що зірки роблять серце ніжнішим?
Тоді, спалахнувши фарбами світанку, ранок знову говорив:
– Ти, ніч, занадто темна, а ти, день, занадто яскравий!
Мої ж фарби невловимі й легкі. Вони найбільш ніжні! До того ж, усе з мене на землі починається, у тому числі і все найніжніше!

Сперечалися вони, сперечалися, але так ні до чого і не прийшли. Але тут у  суперечку втрутилась маленька дівчинка. Вона була дуже мудрою. Напевно, тому, що в неї було добре і дуже ніжне серце. Посміхаючись, вона сказала:
Не сперечайтеся. Я так люблю всіх вас! Ви всі – ніжні! Твоя ніжність, милий ранку, щодня сповнює моє серце радістю і надією. Але без тебе, день, мені було б важко віддавати комусь їх. Адже вдень я бачу скільки різних людей! А ти, ніч, даруєш мені ніжні сни і показуєш такі прекрасні зірки, що я відразу ж перестаю зневірятися, що на землі ще так мало ніжності!
Почувши слова дівчинки, ранок сказав:
– Я знаю тепер, що на землі найніжніше – це серце людини! А ми всі лише допомагаємо йому вранці, вдень і вночі зберегти прекрасний паросток ніжності! День і ніч з радістю погодилися з цим.
Запитання для обговорення:
– Чим би, на вашу думку, закінчилася суперечка між Ранком, Днем і Ніччю, якби не маленька дівчинка?
6.     Чудові картинки американської художниці Карли Жерар. (Додаток 1)
7.     Підведення підсумків

 – Що сподобалось на занятті?
-         Які вправи були складними?

Заняття 9
«Уява»
    Мета: розвиток уяви дітей.
    Обладнання: ноутбук, задумані слова на окремих листочках, плями, клубочок.
1.                 «Міняються місцями, ті у кого…»
   « Зараз ми з вами пограємо  у гру  «Міняються місцями, ті у кого…». Я почну першою, міняються місцями ті у кого гарний настрій…».
2.    
Вправа «Дотягнутися до зірок»
«Встаньте й закрийте очі. Зробіть три глибоких вдохи та видохи… Уявіть собі, що над вами нічне небо, усіяне зірками. Подивіться на якусь особливу зірочку, яка схожа на вашу мрію, ціль або бажання… потягніть ручки до неба, щоб дотягнутися до своєї зірочки. Прикладіть якомога більше зусиль! І ви обов’язково зможете дістати свою зірочку. Зніміть її з неба та обережно покладіть її перед собою… Тепер ви оберіть іншу зірку, яка асоціюється у вас з іншою вашою мрією… Потягніться обома руками до неї і зірвіть зірочку… Покладіть її поряд з першою».  
3.     Гра «Актори»
   За допомогою міміки та жестів діти по – черзі показують іншим дітям задумане слово. Ті намагаю
4.     Вправа «Чарівні плями» 
   До початку гри виготовляється кілька плям: на середину аркуша паперу виливається трохи чорнила або туші, і лист складається навпіл. Потім лист розгортається, і можна починати гру. Гравці по черзі говорять, які саме предметні зображення вони бачать у ляпки або в окремих її частинах. ться його відгадати.
5.     Вправа «Клубочок побажань»

«Прийшов час сказати один одному приємні побажання на літо та наступний рік. Але робити це ми будемо за допомогою клубочка. Я почну перша, я скажу комусь побажання й кину цій людині клубочок, потім ця людина кине клубочок іншому й також щось йому побажає. Кожен зможе кинути клубочок й сказати побажання кому схоче, так у нас з вами вийде велика павутина побажань».



http://ds158.dnepredu.com/uploads/editor/2295/97461/sitepage_87/image/0_a09af_496c01e6_xl.pngЗаняття 10
Творчість і я
     Мета: розвивати інтерес до творчої діяльності, спонукати
до активності, розвивати здатність до самоаналізу.

Обладнання: ноутбук, кольрові кульки, склянка молока, барвники, неглибокий лоток або тарілку, засіб для миття посуду, олівці, папір.
1.     Вправа « Що я люблю найбільше»
    Мета: розвиток здатності до самоаналізу.
- Спродуйте поміркувати і висловити свою думку , продовживши таке речення: « Найбільше я люблю створювати…»
     2. Вправа « Винахідники»
    Мета: розвиток продуктивності та оригінальності мислення.
   - Я пропоную вам побути в ролі винахідників, адже, погодьтеся, без творчості їм не обійтися. Ви будете працювати в групах. Завдання для груп – придумати якомога більше варіантів застосування того предмета, який лежить у вас на парті. Враховуються пропозиції всіх учасників групи.   Відповіді можуть бути найнеймовірніші.
3       Вправа «Інструментальна фантазія»
     Мета: розслаблення, відпочинок.
    - Сядьте, будь ласка, всі разом, в коло. Зараз я буду передавати по колу пакет. Уявіть собі, що в ньому можна знайти який завгодно музичний інструмент. Кожен з вас повинен дістати якийсь свій  інструмент. Знайдіть собі той інструмент, який вам найцікавіший і який ви би хотіли послухати. Почекайте, поки всі діти не «візьмуть в руки» свій уявний інструмент.
    Тепер кожен з вас повинен показати як працює його уявний інструмент, , як грають на ньому, а голосом – який звук він видає. Інші діти повинні відгадати, на якому інструменті ви граєте. А зараз ми спробуємо всі разом кожен на своєму інструменті зіграти якусь мелодію. 
4.     Вправа-гра «Кольорова кулька»

Діти, ви знаєте, що людина – це частинка всесвіту, тому в кожного є свій знак зодіаку, і, кажуть, що кожного з нас охороняє своя тваринка, квіточка і дерево.
– А якби не світило Сонечко, було б життя на Землі?
– Заплющте очі і скажіть, якого б кольору було б все  навколо нас?
http://ds158.dnepredu.com/uploads/editor/2295/97461/sitepage_87/image/0_a09af_496c01e6_xl.pngПідійдіть до кульок, які вам найбільше подобаються. Давайте подивимося. Що ж розповість нам колір про наш характер:
Червоний – активні, наполегливі, врівноважені, розумні діти;
Зелений – мудрі, творчі, винахідливі;
Синій – хоробрі, енергійні, активні, неспокійні, рухливі;
Жовтий – чуттєвий і витончений, дуже активний характер;
Фіолетовий – загадковий, невідвертий, егоїстичний.
5.     Вправа «Молочні фантазії»
    Для створення краси потрібно:
·         Жирне молоко. Приблизно стакан.
·         Харчові або тканинні барвники. Якщо сипучі, то потрібно розвести  їх у воді.
·         Тарілку або лоток неглибокі.
·         Засіб для миття посуду.
    Потрібно налитимолоко в посуд. Потім додати по кілька крапель барвників.  Наприкінці капнути пару крапель рідини для миття посуду. Можна також самому створювати візерунки. Запропонувати дітям  взяти ватну паличку, або зубочистку, вмочити  її в засіб для миття посуду і водити по молоці, малюючи картини.
6.     Божевільний архітектор
   Дана гра спрямована на розвиток креативності, творчого мислення та вмінню поєднувати непоєднувані речі.

         

   






Немає коментарів:

Дописати коментар