неділя, 22 березня 2020 р.


ТРЕНІНГ "Спілкування - це..."

Мета
формування і розвиток умінь і навичок конструктивного спілкування. 
Завдання:
• створити довірливу обстановку під час групової роботи;
• ознайомити з поняттям "спілкування", з уявленнями про способи самоаналізу і самокорекції;
• формувати навички тілесного контакту, невербальної комунікації та координації спільних дій;
• сприяти оволодінню правил і прийомів ведення бесіди і дискусії.

ПЕРЕБІГ ТРЕНІНГУ
Що таке спілкування
(вступ-тлумачення)
Спілкування - специфічна форма взаємодії людини з іншими людьми як членами суспільства, в спілкуванні реалізуються соціальні відносини людей.
У спілкуванні виділяють три взаємозв'язані сторони:
 
- комунікативна сторона спілкування полягає в обміні інформацією між людьми;
 
- інтерактивна сторона полягає в організації взаємодії між людьми;
- перцептивна сторона спілкування (включає процес сприйняття один одного партнерами по спілкуванню і встановлення на цій основі взаєморозуміння).
Вправа-розминка «Переправа»
Батьки встають в щільну шеренгу, створюючи "Переправу" через бурхливу річку, на якій стирчать виступи, утворені з виставлених рук і ніг учасників, нахилених вперед тел. Завдання ведучого - пройти по мостику, не впавши у "річку", тобто не поставивши свою ногу за межі лінії, утвореної ступнями інших учасників.
Проведення вправи найзручніше організувати у формі ланцюжка - учасники з одного кінця "
Переправи" по черзі пробираються до іншого, де знову "вбудовуються" в неї.
Обговорення
Які почуття виникали у ведучих і у складових "Переправи" при виконанні даної вправи? 
- Що допомагало, а що заважало впоратися із завданням?
-
Чи була взаємодія спілкуванням між вами?
Що таке спілкування? Яку людину ми називаємо товариською?
Підсумки обговорення
Спілкування - це встановлення і розвиток контактів між людьми, воно може відбуватися у різних формах, з яких явно виділяються три.
Анонімне спілкування
-це взаємодія між незнайомими людьми або ж не пов'язаними особистими відносинами людьми. Це можуть бути тимчасові зв'язки між суб'єктами, в яких вони виступають як громадяни, жителі одного мікрорайону, пасажири транспорту, глядачі одного залу. Вони зустрічаються, вступають у контакт один з одним і розходяться. Партнери по спілкуванню залишаються анонімними.
Функціонально-рольове спілкування
передбачає зв'язки між його учасниками, які виконують певні соціальні ролі на тимчасових відрізках різної діяльності. Партнерів у цьому спілкуванні пов'язують взаємні обов'язки по відношенню один до одного: лікар - хворий, керівник - підлеглий, лектор - слухач, педагог - учень. В основному функціонально-рольове спілкування обумовлено посадовими позиціями його учасників. Так, на виробництві майстер виконує розпорядження начальника цеху і виконує соціальну роль підлеглого, а повернувшись додому, у відносинах "батько - діти" він же займає провідну позицію.
Неформальне спілкування
являє собою різноманітні особистісні контакти за межами офіційних відносин. Це, наприклад, спілкування між друзями. Його особливістю є вибірковість щодо партнера. По-перше, воно має комунікативну функцію. Входячи в контакти один з одним, люди передають інформацію не тільки за допомогою мови (вербальне спілкування), але і за допомогою міміки і жестів (невербальне спілкування). По-друге, спілкування виступає як взаємодія (интеракация), в якому партнери можуть обмінюватися діями і вчинками, не вимовляючи жодного слова, так обмінюються грошовими знаками продавець і покупець при сформованих у суспільстві товарно-грошових відносинах, так взаємодіють танцівники балету і члени спортивних команд. По-третє, спілкування неодмінно пов'язане із взаємним сприйняттям партнерів (перцепція). Для спілкуються важливо, сприймає партнер іншого, як вартого довіри, понятливого або ж один з них заздалегідь припускає, що протилежна сторона залишиться глухою до повідомлення.
ВПРАВА "ПЕРЕДАЙ ІНШОМУ"
Учасники заняття-тренінгу сидять у колі і по черзі кожен без слів передає сусідові який-небудь уявний предмет. Сусід повинен "взяти" його відповідним чином і назвати. Потім він пропонує вже інший, свій предмет наступного по колу. Вправа повторюється до тих пір, поки все не візьмуть участь. 
Обговорення

Легко чи важко було передавати предмет?
• Кому легко?
• А в чому були труднощі?
• Легко чи важко було відгадувати предмет?
• Кому було легко?
• А в чому полягали труднощі?
Б. Спостережливість у спілкуванні. 
ВПРАВА "ЩО ПАМ'ЯТАЮ?"
Один з учасників (за бажанням) сідає спиною до присутніх. Інші вголос загадують одного з присутніх. Завдання ведучого - як можна детальніше описати зовнішній вигляд загаданого. Коли опис буде закінчено, члени групи можуть доповнити опис своїми спостереженнями. Після цього хто-небудь інший сідає спиною до аудиторії, загадується нова особа і все повторюється. Зміна ведучого відбувається ще кілька разів. 
Обговорення
Легко чи важко було описувати зовнішність?
У чому були труднощі?
• Чому?
• Що легше всього згадується?
• Що важче?
• Кому було легко виконувати цю вправу?
• Чому?
ВПРАВА "СПИНА ДО СПИНИ"
Учасники (за бажанням) сідають на стільці спиною один до одного. Їх завдання - вести діалог на будь-яку цікаву для обох тему протягом 3-5 хвилин. Інші учасники грають роль мовчазних глядачів.
Обговорення
Учасники діляться своїми відчуттями
• Чи Легко було вести розмову?
• У чому були труднощі?
• Чи є задоволення від розмови?
ВПРАВА « САМОДІАГНОСТИКА» (тест)
Підкресліть "так", якщо ви згодні з твердженням, або "ні", якщо не згодні.
"Чи вмієте ви контролювати себе"
1. Мені важко наслідувати інших. Так Ні
2. Я б, мабуть, міг при нагоді включити дурня, щоб привернути увагу або потішити оточуючих . Та Ні.
3. З мене міг би вийти непоганий актор. Та Ні.
4. Іншим людям іноді здається, що я переживаю щось більш глибоко, ніж це є насправді. Та Ні. 
5. У компанії я рідко опиняюся в центрі уваги. Та Ні. 
6. У різних ситуаціях і в спілкуванні з різними людьми я часто поводжуся по-різному. Та Ні. 
7. Я можу відстоювати тільки те, в чому я щиро переконаний. Та Ні. 
8. Щоб досягти успіху в справах і в стосунках з людьми, я намагаюся бути таким, яким мене очікують побачити. Та Ні. 
9. Я можу бути дружелюбним з людьми, яких я не виношу. Та Ні. 
10. Я завжди такий, яким здаюся. Та Ні.
Нарахуйте собі по одному балу за відповідь "ні" на 1-й, 5-й і 7-й питання і за відповідь "так" на всі інші. Підрахуйте суму балів.
Ключ
Якщо ви відповідали щиро, то у вас, мабуть, можна сказати наступне:
0-3 бала - у вас низький комунікативний контроль. Ваша поведінка стійко, і ви не вважаєте за потрібне її змінювати залежно від ситуації. Ви здатні до щирого саморозкриття у спілкуванні. Деякі вважають вас "незручним" у спілкуванні з причини вашої прямолінійності.
4-6 балів - у вас середній комунікативний контроль. Ви щирі, але стримані у своїх емоційних проявах. Вам слід більше рахуватися у своїй поведінці з оточуючими людьми.
7-10 балів - у вас високий комунікативний контроль. Ви легко входите в будь-яку роль, гнучко реагуєте на зміну ситуації і навіть в змозі передбачити враження, яке ви справляєте на оточуючих.

Немає коментарів:

Дописати коментар