ТРЕНІНГ "Спілкування - це..."
Мета
|
формування і розвиток умінь і навичок
конструктивного спілкування.
|
Завдання:
|
•
створити довірливу обстановку під час групової роботи;
• ознайомити з поняттям "спілкування", з уявленнями про способи самоаналізу і самокорекції; • формувати навички тілесного контакту, невербальної комунікації та координації спільних дій; • сприяти оволодінню правил і прийомів ведення бесіди і дискусії. |
ПЕРЕБІГ ТРЕНІНГУ
Що таке спілкування
(вступ-тлумачення)
|
Спілкування - специфічна форма
взаємодії людини з іншими людьми як членами суспільства, в спілкуванні
реалізуються соціальні відносини людей.
У спілкуванні виділяють три взаємозв'язані сторони: - комунікативна сторона спілкування полягає в обміні інформацією між людьми; - інтерактивна сторона полягає в організації взаємодії між людьми; - перцептивна сторона спілкування (включає процес сприйняття один одного партнерами по спілкуванню і встановлення на цій основі взаєморозуміння). |
Вправа-розминка «Переправа»
|
Батьки встають в щільну шеренгу, створюючи "Переправу" через бурхливу річку, на якій стирчать
виступи, утворені з виставлених рук і ніг учасників, нахилених вперед тел.
Завдання ведучого - пройти по мостику, не впавши у "річку",
тобто не поставивши свою ногу за межі лінії, утвореної ступнями інших
учасників.
Проведення вправи найзручніше організувати у формі ланцюжка - учасники з одного кінця "Переправи" по черзі пробираються до іншого, де знову "вбудовуються" в неї. |
Обговорення
|
Які почуття виникали у ведучих і у складових
"Переправи" при виконанні даної вправи?
- Що допомагало, а що заважало впоратися із завданням? - Чи була взаємодія спілкуванням між вами? |
Що таке спілкування? Яку людину ми називаємо
товариською?
|
|
Підсумки обговорення
|
Спілкування
- це встановлення і розвиток контактів між людьми, воно може відбуватися у
різних формах, з яких явно виділяються три.
|
Анонімне спілкування
|
-це
взаємодія між незнайомими людьми або ж не пов'язаними особистими відносинами
людьми. Це можуть бути тимчасові зв'язки між суб'єктами, в яких вони
виступають як громадяни, жителі одного мікрорайону, пасажири транспорту,
глядачі одного залу. Вони зустрічаються, вступають у контакт один з
одним і розходяться. Партнери по спілкуванню залишаються анонімними.
|
Функціонально-рольове
спілкування
|
передбачає
зв'язки між його учасниками, які виконують певні соціальні ролі на тимчасових
відрізках різної діяльності. Партнерів у цьому спілкуванні пов'язують взаємні
обов'язки по відношенню один до одного: лікар - хворий, керівник - підлеглий,
лектор - слухач, педагог - учень. В основному
функціонально-рольове спілкування обумовлено посадовими позиціями його
учасників. Так, на виробництві майстер виконує розпорядження начальника цеху
і виконує соціальну роль підлеглого, а повернувшись додому, у відносинах
"батько - діти" він же займає провідну позицію.
|
Неформальне спілкування
|
являє
собою різноманітні особистісні контакти за межами офіційних відносин. Це, наприклад, спілкування між друзями. Його особливістю є
вибірковість щодо партнера. По-перше, воно має комунікативну
функцію. Входячи в контакти один з одним, люди передають інформацію не тільки
за допомогою мови (вербальне спілкування), але і за допомогою міміки і жестів
(невербальне спілкування). По-друге, спілкування виступає як
взаємодія (интеракация), в якому партнери можуть обмінюватися діями і
вчинками, не вимовляючи жодного слова, так обмінюються грошовими знаками продавець
і покупець при сформованих у суспільстві товарно-грошових відносинах, так
взаємодіють танцівники балету і члени спортивних команд. По-третє, спілкування
неодмінно пов'язане із взаємним сприйняттям партнерів (перцепція). Для
спілкуються важливо, сприймає партнер іншого, як вартого довіри, понятливого
або ж один з них заздалегідь припускає, що протилежна сторона залишиться
глухою до повідомлення.
|
ВПРАВА "ПЕРЕДАЙ ІНШОМУ"
|
|
Учасники заняття-тренінгу сидять у колі і по
черзі кожен без слів передає сусідові який-небудь уявний предмет. Сусід
повинен "взяти" його відповідним чином і назвати. Потім він
пропонує вже інший, свій предмет наступного по колу. Вправа повторюється до
тих пір, поки все не візьмуть участь.
|
|
Обговорення
Легко чи важко було передавати предмет?
|
• Кому легко?
• А в чому були труднощі? • Легко чи важко було відгадувати предмет? • Кому було легко? • А в чому полягали труднощі? Б. Спостережливість у спілкуванні. |
ВПРАВА "ЩО ПАМ'ЯТАЮ?"
|
|
Один з учасників (за бажанням) сідає спиною до присутніх. Інші вголос загадують одного з присутніх. Завдання
ведучого - як можна детальніше описати зовнішній вигляд загаданого. Коли опис
буде закінчено, члени групи можуть доповнити опис своїми спостереженнями.
Після цього хто-небудь інший сідає спиною до аудиторії, загадується нова особа і все повторюється. Зміна ведучого відбувається ще кілька
разів.
|
|
Обговорення
Легко чи важко було описувати зовнішність?
|
У чому були труднощі?
• Чому? • Що легше всього згадується? • Що важче? • Кому було легко виконувати цю вправу? • Чому? |
ВПРАВА "СПИНА ДО СПИНИ"
|
|
Учасники (за бажанням) сідають на стільці
спиною один до одного. Їх завдання - вести діалог на будь-яку цікаву для обох
тему протягом 3-5 хвилин. Інші учасники грають роль мовчазних глядачів.
|
|
Обговорення
Учасники
діляться своїми відчуттями
|
• Чи Легко було вести розмову?
• У чому були труднощі? • Чи є задоволення від розмови? |
ВПРАВА «
САМОДІАГНОСТИКА» (тест)
Підкресліть
"так", якщо ви згодні з твердженням, або "ні", якщо не
згодні.
|
|
"Чи вмієте ви контролювати себе"
|
1. Мені важко наслідувати інших. Так Ні
2. Я б, мабуть, міг при нагоді включити дурня, щоб привернути увагу або потішити оточуючих . Та Ні. 3. З мене міг би вийти непоганий актор. Та Ні. 4. Іншим людям іноді здається, що я переживаю щось більш глибоко, ніж це є насправді. Та Ні. 5. У компанії я рідко опиняюся в центрі уваги. Та Ні. 6. У різних ситуаціях і в спілкуванні з різними людьми я часто поводжуся по-різному. Та Ні. 7. Я можу відстоювати тільки те, в чому я щиро переконаний. Та Ні. 8. Щоб досягти успіху в справах і в стосунках з людьми, я намагаюся бути таким, яким мене очікують побачити. Та Ні. 9. Я можу бути дружелюбним з людьми, яких я не виношу. Та Ні. 10. Я завжди такий, яким здаюся. Та Ні. Нарахуйте собі по одному балу за відповідь "ні" на 1-й, 5-й і 7-й питання і за відповідь "так" на всі інші. Підрахуйте суму балів. |
Ключ
|
Якщо ви відповідали щиро, то у вас, мабуть,
можна сказати наступне:
0-3 бала - у вас низький комунікативний контроль. Ваша поведінка стійко, і ви не вважаєте за потрібне її змінювати залежно від ситуації. Ви здатні до щирого саморозкриття у спілкуванні. Деякі вважають вас "незручним" у спілкуванні з причини вашої прямолінійності. 4-6 балів - у вас середній комунікативний контроль. Ви щирі, але стримані у своїх емоційних проявах. Вам слід більше рахуватися у своїй поведінці з оточуючими людьми. 7-10 балів - у вас високий комунікативний контроль. Ви легко входите в будь-яку роль, гнучко реагуєте на зміну ситуації і навіть в змозі передбачити враження, яке ви справляєте на оточуючих. |
Немає коментарів:
Дописати коментар